Klimatyczny panel obywatelski PANEL NA POZIOMIE UNII EUROPEJSKIEJ
Główne elementy modelu
Wprowadzenie
Celem klimatycznego panelu obywatelskiego na poziomie Unii Europejskiej jest rozstrzygnięcie konkretnych kwestii związanych z tworzeniem unijnej polityki klimatycznej. Opracowanie rekomendacji można rozłożyć na cykl paneli klimatycznych, do których za każdym razem losuje się nową grupę uczestników. Do udziału w panelu obywatelskim zapraszani są obywatele ze wszystkim państw członkowskich, w liczbie, która wynika z wielkości ich populacji. Zaproponowana tutaj forma panelu może zostać przeprowadzona bez zmian w Traktatu o Unii Europejskiej, jako forma konsultacji społecznych. Jest to z założenia panel doradczy, celowo niewielki pod względem liczby panelistów. Do podejmowania wiążących decyzji na poziomie europejskim zastosować można formułę przedstawioną tutaj.
W proponowanym tu modelu istotną rolę pełnią debaty na poziomie krajowym, które mają przybliżyć temat panelu społeczeństwom państw członkowskich. Chodzi o to, aby debatę dotyczącą spraw europejskich przenieść na grunt lokalny, aby była prowadzona w językach narodowych i prezentowana w mediach krajowych. Dopiero po tym etapie spotykają się paneliści ze wszystkich państw, aby wspólnie, jako obywatele Unii Europejskiej, wypracować propozycje rozwiązań, które następnie przedstawiane są Komisji Europejskiej oraz Parlamentowi Europejskiemu. Zgodnie z proponowanym modelem organizatorem Europejskiego Panelu Klimatycznego jest Komisja Europejska, a prowadzą go niezależni koordynatorzy – zespół główny oraz krajowe zespoły wspierające.
Wielkość i skład panelu
W panelu bierze udział 160 osób ze wszystkich państw członkowskich plus 30 osób w charakterze panelistów rezerwowych. Do wyznaczania liczby uczestników panelu z poszczególnych państw stosuje się metodę podobną (lub taką samą), jak do obliczania miejsc przypadających krajom członkowskim w Parlamencie Europejskim. Minimalna liczba panelistów z jednego państwa to 2 osoby – kobieta i mężczyzna. Pokrywane są wszystkie koszty udziału panelistów w spotkaniach (noclegi, wyżywienie i podróże), otrzymują oni również diety. Zaproponowana tu wielkość panelu (160 osób) ma ułatwić przeprowadzenie etapu deliberacji, co jest łatwiejsze w małej grupie, jak również ograniczyć koszty jego organizacji.
Kryteria demograficzne, które bierze się pod uwagę, losując uczestników panelu:
- państwo
- płeć
- wiek
- wykształcenie
- miejsce zamieszkania – obszar wiejski / małe miasto / duże miasto (powyżej 100 tys. mieszkańców)
- inne – w zależności od państwa
Przykładowa liczba panelistów z poszczególnych państw (z uwzględnieniem Wielkiej Brytanii):
Państwo | Liczba panelistów | Liczba ludności |
---|---|---|
Niemcy | 18 | 82850000 |
Francja | 15 | 66992000 |
Wielka Brytania | 15 | 66238007 |
Włochy | 14 | 60483973 |
Hiszpania | 12 | 46659302 |
Polska | 11 | 37976687 |
Rumunia | 7 | 19523621 |
Holandia | 6 | 17118084 |
Belgia | 5 | 11413058 |
Grecja | 5 | 10738868 |
Czechy | 5 | 10610055 |
Portugalia | 4 | 10291027 |
Szwecja | 4 | 10120242 |
Węgry | 4 | 9778371 |
Austria | 4 | 8822267 |
Bułgaria | 3 | 7050034 |
Dania | 3 | 5781190 |
Finlandia | 3 | 5513130 |
Słowacja | 3 | 5443120 |
Irlandia | 3 | 4838259 |
Chorwacja | 2 | 4105493 |
Litwa | 2 | 2808901 |
Słowenia | 2 | 2066880 |
Łotwa | 2 | 1934379 |
Estonia | 2 | 1319133 |
Cypr | 2 | 864236 |
Luksemburg | 2 | 602005 |
Malta | 2 | 475701 |
Razem | 160 | 512418023 |